Isnin, Ogos 10, 2009

Mari kita berkongsi beberapa kilasan bahasa=)

-jangan mencari isteri yang cantik, tetapi carilah kecantikan si isteri.
-biar diri tidak dihargai tapi jangan diri tidak lagi berharga.
-Memberi maaf untuk dimaafkan=)
-Manusia ikhlas, hanya mepunyai satu Tuhan. Sebaliknya manusia yang tidak ikhlas mempunyai beribu-ribu 'tuhan kecil' untuk dijaga.
-lakukan perkara yang orang 'biasa-biasa' buat supaya kita menjadi luar biasa!
-Menyayangi untuk disayangi
-Menghargai untuk dihargai
-Meraikan untuk dirai
-Memahami untuk difahami
-Tujuan menentukan keperluan.
-Pastikan yang mana alat dan yang mana matlamat.
Akhir sekali, ingin saya kongsikan di sini kata-kata hikmah daripada Imam Ibnu Qayyim Al-Jauzi. Kata beliau;

"Seseorang itu akan jadi sakit jiwa jika mengharapkan ucapan terima kasih daripada orang lain kerana ketahuilah, tidak ramai manusia di dunia ini yang tahu berterima kasih!!"

Selasa, Jun 30, 2009

salam alaik buat semua..

hari kesepuluh berada di rumah. Well, it's a great experience I can say. Everything is just very cool at home except for.... erm.. sorry, I can't tell ya about that. So far, I have to zip it. Maybe, one fine day, I'll be able to tell public the whole story. (haha..poyo..)

Hurm... At home, I need to struggle to be ghuraba because the environment doesn't support me much as much as I was in UK. It's norm then and definitely challenge my IMAN.

Huh, talking about iman, I just remember about Malaysia TV programmes which are 99.9% nonsense. Most of the TV programmes enough to make me feel DISSAPOINTED.

Negara ISLAM???

Is it??

What type of negara Islam that you're talking and defending about?

There's no signs of negara Islam at all.

With the teribble TV programme and horrible attitudes of the citizens, I obviously can't see negara Islam in it.

hrmm..amat sgt menyedihkan and I've to deal with it.

List of rancangan TV yang sgt terok:

1) Banyak cerita hantu. ie: pontianak, hantu geweh, hantu pocong dll.
2)Banyak Iklan2 bogel. ie: pakai bju mcm tak payah pakai je....
3)pengisian kanak2 yang tak berapa meransang minda berfikir.
4)drama2 yang lansung tak menggambarkan identiti Islam sebaliknya sgt bercampur aduk (jahil+alim)
5)dan bayank lagi la. penat nak describe sumenye.

however, the point is that the 'TV Perils'

hurm...banyak lak berleter sye ni.hehe..pepon, I just want to burst my feelings out on my own blog. I think it isn't a fault, is it?

'Ala kullihal, setakat ni dulu dari saye... doakan saya siapkan kerja2 sye ye..

Ahad, Jun 28, 2009

tenang.

damai.

tenteram.

Inilah perasaan saya sepanjang 8 hari di kampung halaman.

Best sgt balik kampung.can't be described by any words. It's very different when you're surrounded by your own family. Well, after all, I feel so bliss and bless to be at home.

With the ayam,lembu,kambing and not to forgot the two cute kucings make me become soooooo cheerful.....

Ok, setakat ini dulu laporan dari besut, trg,Malaysia.

p/s: Saya tgh struggle cri kerja=)

Sabtu, Jun 20, 2009

Salam semua...

Alhamdulillah....ketika saya menulis saat ini saya sedang berada di rumah sisters di Birmingham sebelum bertolak petang ini ke airport untuk pulang ke Malaysia.

Alhamdulillah ya Allah... atas segalanya...

Tidak saya sangka,setahun akhirnya telah pun berlalu. Tamat sudah tahun pertama saya di UK.

Perasaan saya bercampur-baur. Gembira,sedih,syukur,semuanya ada...

Alhamdulillah, itulah ucapan yang paling tepat buat saya gambarkan ketika ini. Insya Allah, kalau panjang umur, tahun hadapan, saya ke sini lagi untuk meneruskan perjuangan di tahun kedua. Subhanallah..Alhamdulillah ya Allah...

Hmm...sekarang ni, semua orang tak de kat umah ni. Sisters sume keluar jalan-jalan. Shopping fasa terkhir agaknya. Hehe..Saya dah tak larat nak keluar. Takut terbeli barang lagi sedangkan beg da tak muat nak masuk. hehe..Adeh...

Apapun, doakan saya tidak kaku dan beku je tiga bulan cuti ni. Doakan saya bergerak dan bekerja ya!

.:::Allah dah kasi hadiah kat saya. Hmm..apa hadiah saya kat Allah eh?=)::.

Sabtu, Jun 13, 2009

presenting problem dengan real problem.

mana satu problem snanye ni?

masalah mulut busuk, atau masalah malas nak gosok gigi?

masalah bilik bersepah atau masalah malas nak kemas bilik?

masalah tak de makanan atau masalah malas nak memasak?

Look, masalah mulut berbau,bilik bersepah dan tak de makanan adalah the presenting problem sahaja. Sedangkan the real problem is SIKAP. AKHLAQ.

Well, to improve is to change!

Nobody is perfect. Give yourself a chance. An opportunity to have a new breath and find a new soul.

Banyakkan amal, kurangkan teori2 retorik.

10% usaha, 90% tawakal.

kita takkan dapat masuk syurga kecuali dgn rahmat Allah semata-mata.

So, begitu juga dalam kehidupan ni. Kita takkan dapat rezeki melainkan dengan rahmat Allah semata-mata.

Bukan usaha yang yang jadi sandaran kejayaan, tapi rahmat Allah yang merealisasikan.

Make yourself clear with the real problem:

1)Why you were here?

2)Whom do you live for?

3)Where do you go after this?

Winter Gathering & Perhimpunan Agung IPIJ 2008 from ipijteknologi on Vimeo.




 
Copyright (c) 2010 Diari diDie. Design by Wordpress Themes.

Themes Lovers, Download Blogger Templates And Blogger Templates.