Isnin, Mac 08, 2010


Ada ke orang sempurna dalam dunia ni?

Jawapannya, nyaris MUSTAHIL.

Kenapa nyaris? Sebab nabi Adam dan Rasulullah sendiri pun ada buat silap tetapi mereka diampunkan oleh Allah.

Maksudnya, tiada seorang manusia pun yang sempurna, kita semua takkan selamat dari api neraka tanpa rahmat dan syafaat daripada Allah.

Ingat lagi kisah Rasullah? Baginda lupa nak pay attention kat orang buta yang nak tanya baginda something sebab masa tu baginda sibuk berdakwah kepada pembesar-pembesar sehingga kemudian baginda ditegur oleh Allah.

Itu kisah Rasulullah yang maksum. Sentiasa diguide oleh Allah.

Bagaimana pula kita?

Hmm..usahlah lihat kita...

Cukup saya memandang ke dalam diri sendiri...

Ah, banyak buruk dari baik.

Banyak lompang dan lubang yang tak tertampung.

Saya bukan manusia sempurna....

Menyampaikan dan menyeru orang ke arah kebaikan dan ke"optimis"an hidup bukan beerti saya sempurna.

Namun, sampai hari ini, saya bersyukur kepada Allah kerana ketidaksempurnaan saya sentiasa ditampung oleh orang-orang di sekeliling saya...

Kalau di rumah, keluargalah yang menyempurnakan saya. Ma, Abah, Kak Long, Kak CiK, Kak Teh, dan Afiq...

.::Kenangan di National Space Centre, Leicester, UK ::.


Kalau di UK, sahabat-sahabat sayalah yang menyempurnakan hidup saya. Meraka sentiasa menjadi cerminan buat saya.

Melihat mereka membuat saya mereflek diri. Melihat mereka membuat saya sedar diri. Melihat mereka membuat saya katakan pada diri;

"Oh, aku belum sempurna...."

Solatnya, Ukhuwwahnya, pakaiannya, penuturannya, studynya, semuanya....

"Oh, aku belum sempurna...."

So, kapankah saya akan sempurna?

Sepertimana jawapan nyaris MUSTAHIL pada permulaan entry, seperti itu jugalah jawapan di akhir entry.

Menjadi sempurna?
nyaris MUSTAHIL...

Berusaha ke arah kesempurnaan?
Insya Allah...

P/S: Kadang2, sukar melakukan tahap terendah dalam ukhuwwah, berlapang dada dengan sesama saudara...Astaghfirullah, lapangkanlah dada-dada kami....

0 comments:

 
Copyright (c) 2010 Diari diDie. Design by Wordpress Themes.

Themes Lovers, Download Blogger Templates And Blogger Templates.