Rabu, Februari 17, 2010

Hari ini nyaman seperti hari-hari kelmarin. Saya mengatur langkah penuh semangat menuju ke universiti sambil mata ini melilau-lilau melihat gelagat manusia yang berjalan bersama-sama saya kanan dan kiri.

Saya perhatikan seorang pak cik yang berjalan laju melintasi saya. Berbeg sandang di belakang dengan uniform jeans dan T-shirt, pak cik lewat 40-an ini berjalan gagah menuju ke destinasinya. Dan saya menebak, pasti dia ke universiti yang sama. Mungkin.

Gayanya utuh, persis sang rijal yang tahu hala tujunya. Hendak ke mana dan lepas ni nak buat apa.

Hati saya terdetik, "kalau pak cik ini bisa melalui paginya dengan penuh optimis dan teguh sekali tanpa mengenal Allah pun pada hari itu, apa sebenarnya yang dia sematkan di hati ye??"

Bahkan ramai lagi kawan-kawan mat dan minah saleh saya di uni yang juga tidak mengenal Allah tetapi mereka maju dalam hidup mereka, in term of study (in term of akhlak saya tak nak komen).

Hebat ya!

Hmm..saya pula? saya memandang ke dalam diri menggunakan kanta hati. Saya pun berjalan lebih gagah dari biasa hari ini.
Kenapa eh?
Jeng3...Haa...sebab hari ni saya baru lepas call my beloved mom. And it's just like I absorbed an amount of spirit and energy from her....Hehe...

(betol la Long...kena cal ma!!haha....)

Hari ini, saya memulakan langkah dengan berkata kepada diri, "Didi, ibumu di rumah mengharapkan first class honour degree darimu. Ibumu di rumah bercita-cita untuk hadir ke majlis konvokesyenmu tahun hadapan. Kalau engkau tidak lulus bergaya tahun ini, bagaimana impian ibumu itu akan kau langsaikan?? Apa hakmu untuk mencalar sekeping kalbu milik seorang ibu?"

Saya berjalan terus ke uni.

Hari ini terasa indah.

Saya senyum sendiri sepanjang jalan.

Ah, rasa hati, sungguh misteri!

Banyak yang berlaku minggu ini indah-indah belaka.

Saya bagaikan tiada kata untuk melafaz rasa syukur pada yang Esa.

Allah, aku milikmu. Basahi hatiku dengan seluruh asmaMu...

Aku mencintaiMu dan bimbing aku untuk membuktikan cinta ini padaMu...

Kerna aku manusia pelupa, lemah dan caca merba...

Ya Allah...Aku tahu yang Engkau lebih Tahu dariku...Allahuakbar..

0 comments:

 
Copyright (c) 2010 Diari diDie. Design by Wordpress Themes.

Themes Lovers, Download Blogger Templates And Blogger Templates.