Khamis, Mei 28, 2009

Salam alaik sahabat muslimin dan muslimat yg dirahmati Allah.

Toyyib, tajuk kita pada hari ini ialah berkenaan ‘Cinta Jalanan’. Apa dia cinta jalanan ni? Camana rupa dia? Hehe...

Sahabat-sahabat, let us be clear. Cinta dalam dunia ni hanya ada 2 je. Cinta Allah dan Cinta manusia. Kata yang sama, tapi berbeza pada makna. Cinta Allah akan membawa ke syurga, sebaliknya cinta manusia kalau tak kena cara, boleh membawa ke neraka.

Cinta jalanan yang ingin saya kongsikan hari ini adalah cebisan kisah benar yang memang benar-benar berlaku. (betul,saya tak tipu!)

Kisah satu:

Lokasi: Jalan raya

Johari (bukan nama sebenar) membonceng motosikal beliau dengan penuh berhemah dan berhati-hati. Di hadapan beliau kelihatan ada sebuah motosikal dan kereta yang juga dipandu dalam keadaan stabil dan normal. Johari langsung tidak menyangka apa-apa akan berlaku pada hari itu. Namun tiba-tiba, malang tidak berbau.

Motosikal dihadapannya memberi signal mengejut untuk membelok , Johari yang sedang membonceng santai itu terperanjat lalu cuba mengawal motosikalnya daripada terlanggar motosikal si gadis sunti dihadapannya. Malang buat Johari, motosikalnya terlanggar kereta di hadapan tadi dan beliau langsung tercampak dari motosikal dan tersungkur di tengah jalan raya.

Si gadis sunti kaget. Mujurlah kecederaan yang Johari alami hanya luka-luka ringan dan motosikalnya tidaklah cedera teruk sepertimana kereta yang beliau langgar. Atas budi bicara dengan pemilik kereta, Johari dan gadis belasan tahun itu berpakat untuk sama-sama membayar ganti rugi.

Selepas kejadian itu, Johari yang sudah beristeri dan beranak dua itu pun pulang ke rumah beliau. Walau bagaimanapun, beberapa hari kemudian....

Bip....bip....

“mesej masuk”

Johari: Eh,sape pulak ni? Hmm..bukak je lah.

Setelah membaca bait-bait mesej yang tertera di handphonenya beliau langsung tidak dapat menahan ketawa. Isterinya juga begitu. Gelak mereka pecah berderai. Mana tidaknya, mesej itu dihantar oleh gadis yang Johari jumpa di tepi jalan tempoh hari.Mesejnya berbunyi;

“Abg Johari, maaflah sbb sy abg accident. Abg, abg dah kawen?”

Ulasan saya: Oppss.... apekah???Haha...lawak la budak perempuan ni. Ada ke patut first mesejnya begitu?Astaghfirullah...(despreto de amor. =P )

Kisah dua:

Lokasi: New Walk, Leicester, United Kingdom

“Hmm...petang-petang begini besnyer jalan sorang-sorang...Ambil angin di musim bunga. Damai.”, Monolog hati kecil saya.

Saya memang berniat hendak bersendirian pada hari itu. Memandangkan semua orang tengah sibuk membuat persediaan untuk peperiksaan, saya memang tidak mahu mengganggu sesiapa dan tidak mahu menyusahkan sesiapa untuk menemani saya ke town.

Suasana di town pada hari itu tidaklah terlalu sibuk walaupun bank holiday. Mungkin ramai orang yang mengambil peluang untuk berehat-rehat di rumah agaknya.

Lantaran semua kedai tutup seawall jam 5 petang pada hari itu, saya tidak sempat membeli apa-apa kecuali 2 bungkus Maryland Fried Chicken.=) Nyum...nyum....

Saya pun menikmati Maryland sambil berjalan-jalan menikmati ketenangan petang itu di New Walk. Tiba-tiba, seorang lelaki (bukan Melayu dan bukan Local) menyapa saya,

“Assalamualaikum.”

“Waalaikummussalam.” Saya menjawab seadanya kerana kononnya menghormati budaya di sini yang suka greet orang bila jumpa.

“Are you a Muslim?” Tiba-tiba dia bertanya soalan yang tak logic pun untuk ditanya.

(Eh, apa mamat ni.Dah sah-sah aku pakai tudung, memang la aku Muslim.)

“Oh,yea..I’m a Muslim”, kata saya sambil tersenyum kelat.

“Can you read Al-Quran?”

“Sure. I can read Quran.”

“Great... I can read it too!” (Dalam hati; “eh, aku tak tanya pon. Apasal mamat ni.”)

“Where are you going?”

“I’m going home. Oh, erm... I’m going this way then. So, see you later.” Cepat-cepat saya membelok pada selekoh untuk keluar dari New Walk.”

“ No no,it’s ok. I’m going to Morrison actually. I can walk with you.”

“Haa??? Oh, really...”

(Ya Allah..buang tebiat ke jantan nih....entah sapa2 la dia ni. Dah la jumpa tepi jalan. Nak mesra-mesra alam pulak... Haih..Kalau orang Melayu dah lama kena lecture kat aku neh. Panass...Tapi masih cuba reconsider....)

“So, where do you come from?”

“Oh, I’m from Malaysia.”

“Are you Leicester University student?”

“Ah,yea...” Sepatah dia tanya,sepatah saya jawab.

“How old are you then.”

“I’m 21.”

“Ahh..I’m 24...So, if you want someone to talk to in the weekend, erm, why not you give me your phone number, so that I can contact you. Well, I can cook for you and we will have a great time together,ok?”

“haa???” Mata aku bulat memandang kat dia. Apa punya tak de adab la mamat ni. Dia ingat saya ni sapa. Sesuka hati mak bapak dia je. Ok, takpe, mungkin sebab dia duk kat negara omputih, so, that’s why dia bercakap sebebas ni. Sabar didi.... Behave...

“Oh..no..thanks...” Rasanya muka saya dah jadi empat segi kot. Sabar je la dengan orang macam ni. Ikut hati nak je saya silat mamat ni. Ya Allah cepatkanlah perjalananku ini biar cepat sampai ke Opal Court. (My hostel)

“Erm...so, do your people in your country prefer to have a boyfriend?”

(Ya Allah..soalan ape ni?Perlu ke?..)

“Ohhh..it depends actually. Some of them do have boyfriends but....” Tak sempat saya habis cakap, tiba-tiba dia memintas.

“How about you? Do you have a boyfriend?”

“Ohhh...hmm...”

“Come on, don’t be shy, it’s free ok!”

Free kepala hotak dia. Nak je saya lempang dia ni. Dah la ikut orang tak memasal. Ish, rimas!!!

“Well...as you know, having a relationship before you get married is HARAM in Islam. Don’t you know that?”

“err....emm...yea..I know.. I know..It’s wrong yea...”Senyap.Diam. Sepi. Berjalan tanpa bunyi. Huh,padan muka! Kan dah kena sebijik.Tanya lagi!

“But how can you get married before knowing each other first? We must be friends so that we know whether we’re suitable or not.”

“Yeaa.....but,can you makesure that you won’t divorce if you know each other before marriage?”

“Oh...” Senyap lagi. Huh, wahai makhluk asing, boleh tak jangan ikut aku??? Dalam hati menjerit, cepatla sampai Opal!! Tak selesa!!!

“But my mom and my dad and my sisters and my brothers too.They got to know each other first before they married and they never divorce. Instead, they love each other. Well you know,, it’s just a shame if you divorce your wife after you marry her.”

“Oh yea...your family must be a happy family. Alhamdulillah..But it’s your family. What about others outside there?” Compare ngan family dia pulak...Tak nak mengalah lagi dia ni. Ya Allah, langkah kaki ku ayun laju.

“Hmm...well, can we meet in the weekend? Erm, I’ll bring you to my house and I cook for you. It’s fun. Let’s be friend. I live in a house with my two friends. You can meet them too.”

Memang tak reti bahasa la mamat ni.

“No, I’m not used to it. Sorry. I can’t. I don’t want.”

“Why not?”

Senyap. Saya malas nak menjawab lagi dah dengan mamat tiga suku ni. Ya Allah, tinggal beberapa meter je lagi untuk sampai ke pintu pagar hostel.Banyak-banyakkan selawat!

“Hmm..well..ok..it’s your decision.I don’t want to force you. It’s free. It’s yours to choose. But, I want you to know that I really like you and I want to be friend with you. I understand that it’s wrong in Islam but maybe after we know each other, we can plan to marry then.”

Uweekkkkkkkkkkkkkkk...Nak Muntahhhhhhhhh....

“Oh, thanks for understanding. Sorry. I’m home. I must go first.”

Alhamdulillah, akhirnya pagar hostel depan mata aku.

“Oh, yea...Hmm...ok then,bye,see you later.”

“See you. Assalamualaikum.”

Salam terakhir untuk engkau mamat cipan. Huh,lepas tu, terus saya berlari masuk blok. Dan cepat-cepat buka pintu dan masuk bilik.Uwaaaaaaaaa.....fobia dah jalan sorang-sorang....Ingat nak bersendiri. Ambik angin kononnya.Sekali everything turns upside down.Huhuuu...

Apapun, peristiwa meloyakan ni buat saya terfikir sesuatu.

Cinta manusia yang bernama lelaki jalanan ni memang bersepah kat tepi jalan. Senang je nak dapat.Tak de nilai!!

Bodohlah sesiapa yang menukar kasih Allah dengan cinta kera makhluk bernama manusia. Huh, dia ingat perempuan ni barang mainan ke huh??Jumpa tepi jalan, ajak jadi kawan, pastu angkut pergi rumah dia? Senang je eh. Maaflah, saya bukan jenis begitu. I live with an honour and dignity. And Islam is my pride. Bak kata senior saya "We ourselves sometimes take for granted that we were given life as Muslims, who have strong faith and iman. Faith and Islam; they are what guide us, they are the tool we weigh our decisions with, and they are the light that shine our life like a torch and bring us to the right path."

O you who believe! If you obey and fear Allah, He will grant you furqan [(a criterion to judge between right and wrong), or (Makhraj, i.e. a way for you to get out from every difficulty)], and will expiate for you your sins, and forgive you; and Allah is the Owner of the Great Bounty. [8:29]

Berdasarkan kedua-dua kisah tadi, ada satu perasaan mengalir begitu sahaja di dalam hati saya. Perasaan runsing!! Risau dengan kebebasan manusia yang tak kena tempat. Entah di mana sifat malu dicampak mereka. Sudah tidak ada lagi hijab di hati mereka. Sedih, sedih dengan nilai-nilai sekularisme yang nyata ini.

Pesanan saya buat adik-adik perempuan di luar sana:

-Janganlah kalian menggugurkan martabat yang telah dianugerahkan Allah kepada kita. Jangan jadi epal yang luruh, tapi jadilah epal segar yang tempatnya nun di puncak pokok. Biar pemetik terbaik sahaja yang berjaya memetik kita.

-Jangan berjalan seorang diri. Bahaya. Sebenarnya, seorang muslimah itu tidak boleh berjalan seorang diri tanpa mahram yang menemani. Hmm..jangan ikut macam saya ya. Peliharalah diri kita, maruah kita dan agama kita. Lain kali kalau nak ke mana-mana biarlah berteman!

Ok, saya rasa itu je kot nak kongsi hari ni. Kepada para pembaca, doakan saya dapat jawab final exam dengan baik ye.Esok last paper,hoorey!!!!



1 comments:

yanie berkata...

hohohoho....kna ada high resistance nih...may Allah guide us to the right path...

 
Copyright (c) 2010 Diari diDie. Design by Wordpress Themes.

Themes Lovers, Download Blogger Templates And Blogger Templates.