Jumaat, Mei 29, 2009

Pada post sebelum ini, pernah saya menyentuh tentang berdakwah melalui filem atau drama. Hari ini, saya kembali lagi dengan isu itu. Bukan untuk mensensasikan, sekadar cuba meluruskan fikiran dengan meluahkan.

Apabila sesebuah filem/drama hendak diangkat menjadi medium baru dalam berdakwah, orang sibuk membangkitkan soal pemilihan artis yang tidak Islami, tentang halal haram pergaulan pelakon-pelakon berlainan gender dan sebagainya. Untuk lebih jelas, mari kita telusuri serabut minda kita ini dengan meng 'highlightkan' points yang mungkin menjadi persoalan buat kita yang selalu ingin berfikir.

1) Bolehkah pelakon-pelakon perempuan yang tidak menutup aurat membintangi filem-filem sebegini?

2) Bolehkan para pelakon bergaul bebas walaupun melanggar syariat Islam dalam lakonan mereka? - ie: Pelakon berlagak macam laki bini, yang berlakon jadi kekasih peluk sana, pegang sini, usap sana, belai sini, etc-etc.

>>>Kita kadang keliru, filem yang membawa mesej Islam, tapi dalam masa yang sama violate hukum Islam. Itu sahaja.

Namun, begitupun kita cuba mempersoalkan perkara-perkara ini, eloklah kita kembali berpijak di bumi nyata. Kembali sedar akan realiti kita pada hari ini. Kita tidak punya pilihan. Kalau dengan filem atau drama itu kita lihat mempunyai potensi besar untuk menyentuh seberapa ramai hati mad'u di luar sana, maka kita tidak ada pilihan melainkan melebarkan sayap dakwah menerusi filem-filem atau drama TV. Tambahan pula, buat masa ini, bukan kita yang berhak sepenuhnya terhadap filem-filem itu. Maksudnya, dalam pada hendak menjayakan sesebuah cerita seperti ini, kita masih perlu berurusan dengan orang lain juga yang mngkin masih belum faham tentang Islam. Contohnya, bukan kita yang berhak memilih barisan pelakon, bukan kita yang berhak mengarahkan drama-drama atau filem-filem ini. Lainlah cerita kalau orang-orang kita pun sudah jadi orang kuat pembuat filem. (Ada kot, mungkin tak ramai)

Lagi satu, kalaupun barisan pelakon yang dipilih itu menutup aurat, atau dikehendaki menutup aurat dalam lakonan mereka, kita tidak akan dapat mengelak babak-babak mesra dalam sesebuah filem, ie: isteri cium tangan suami sebelum pergi kerja. Atau kita juga tidak dapat mengelak apabila ada watak seperti gadis bohsia yang memerlukan pelakon wanita menjadi pelakon yang seksi, lepas laku dan liar.Apakah logik watak sebegini dilakonkan oleh seorang gadis manis yang menutup aurat?

>>>Yee...mungkin ada yang akan mencadangkan begini; "so, kalau macam tu, kita ambillah pelakon bukan Islam untuk berlakon watak macam tu, dorang kan dah tak dikira kalau buka aurat." Hmmm....cadangan menarik. Tapi, sedarkah kita matlamat sebenar kita mempersoalkan hal ini? Kita mempersoalkan tentang dosa pahala! Sedar atau tidak siapa-siapa pun pelakon itu, mata siapa juga yang akan menonton filem itu kalau bukan mata kita?

Kalau nak bercakap pasal dosa pahala, mata kita dulu yang kena jaga. Allah kan dah pesan supaya jaga pandangan mata kita. Lupa?

>>Kita terlalu banyak bertanyakan soalan-soalan yang saya kira kita sendiri keliru dan kabur untuk menjawabnya. Sukar dijelaskan kerana persoalan boleh @ tidak, halal @haram, dosa @ tidak ini sebenarnya tidak ada istilah noktah. Lagi ditanya, lagi rumit untuk menjawabnya.

Dan saya yakin, jika kita terus bertanya persoalan-persoalan ini, tidak mustahil titik jawapan yang akan kita temui adalah hanya semudah, " Tutup je terus TV tu...."

Sebab apa saya berkata begini? Kerana, sesebuah produksi yang menghasilkan filem/drama yang membawa ruh dakwah bersamanya sekurang-kurangnya sudah menjalankan satu tanggungjawab mereka terhadap Allah iaitu menyampaikan dakwah dengan cara yang mereka mampu. Daripada mengeluarkan movie2 lagho, mereka telah melahirkan movie2 yang menyentuh hati dan sesuai menjadi santapan rohani.

Tetapi kita? Pernahkah bertanya pada diri? Apakah yang telah kita sumbangkan pada agama Islam tercinta ini? Pada dakwah dan tarbiyyah yang kita dakwa medan kita berbakti saban hari? Kita kadang-kadang terlalu banyak menganalisa dan mengkomplen kerja-kerja orang. Di mata kita semua tak kena. Itu salah, ini ralat, itu tak betul ini tak tepat. Macam-macam.

Tanya balik diri. Kalau betul kita peduli tentang dosa pandangan mata melihat wanita yang membuka aurat, melihat maksiat terang-terangan di kaca televisyen (yang mana semuanya jadi halal di depan kamera), dan suara-suara wanita yang menyanyi mendayu-dayu, kita pasti tidak kuasa pun untuk menekan butang "ON" pada TV.

Kerana di TV itu 90% adalah suapan tarbiyyah jahiliyyah. Iklan-iklan shampoo, iklan-iklan menguruskan badan serta iklan-iklan kosmetik, semuanya mempamerkan segenap batang tubuh wanita. Kalau boleh saya tanya, berapa banyak sangat program2 TV yang tidak melalaikan?

Dan dalam keadaan kita yang samar beginipun kita masih sibuk mempersoalkan filem-filem dakwah. Ya, saya tahu, niat kita murni. Persoalan sebegitu timbul kerana niatnya hendak mencerahkan yang kelabu, hendak membetulkan yang ragu.

Namun berbaliklah kepada realiti, sekurang-kurangnya buat masa ini. Sedarlah bahawa bukan semua perkara di tangan kita. Bukan semua perkara kita boleh handle. Lagipun, adakah kita sudah menyediakn alternatif kepada persoalan-persoalan kita?

Maksud saya, kalau pelakon yang tidak menutup aurat itu masalahnya, adakah kita sudah sediakan ukhti-ukhti kita yang menutup aurat supaya berlakon? (ops, boleh ke? Nanti timbul isu lain pulak...) Kalau soal pergaulan bebas dalam lakonan itu yang mengganggu hati kita, adakah kita sudah menyediakan garis panduan untuk pelakon-pelakon drama Islami bagi mereka ikuti? Hmm..apa-apa la kan. Cumanya , apa yang ingin saya sampaikan ialah, jangan kita sekadar bertanya dan menimbulkan persoalan tanpa jawapan. Sediakan alternatif sebelum komplen itu ini dan jangan lupa selalu cermin-cermin diri. Orang lain sudah terbang ke langit biru. Takkan kita masih melukut di tepi gantang, menunggu bulan jatuh ke riba. Do something, be somebody. Ok, salam sayang dari saya yang baru habis exam. yippeee!!




0 comments:

 
Copyright (c) 2010 Diari diDie. Design by Wordpress Themes.

Themes Lovers, Download Blogger Templates And Blogger Templates.