Jumaat, Mei 22, 2009

Hatiku bulat. Tekad. Memang ini yang kuperlu. USRAH!!Sebuah mesej kutaip laju.

"Salam akak.Kak Nurul, dd nak masuk usrah akak boleh?"

###sending.....###

###sent###

Tak sangka, dah send. Hatiku berdebar menunggu balasan penuh harap daripada seorang murobbi yang amat kusanjungi, Ukhti Nurul Adni Adnan.

Bip...Bip....

Mesej masuk. Seram sejuk tangan ni nak buka mesej kak Nurul. Tapi kukuatkan juga hati dan mataku terpaku pada sebuah mesej yang berbunyi;

"Wslm...Boleh dik. Tapi ada dua syarat. Syaratnya ialah didi kena istiqamah dan mahu berubah."

Ya Allah,riangnya hatiku ketika itu hanya tuhan yang tahu. Soal syarat tak syarat kutolak ke tepi,yang penting aku diterima. Syukur, Alhamdulillah...Aku belum terlambat! Azam untuk berubah kusemat padu di dalam hati.

********************************************************************************

Itu kisah setahun yang lalu. Sewaktu musim cuti sekolah semester ketiga, aku duduk termenung panjang di rumah memikirkan tentang ini.Entah kenapa hatiku bagai diseru-seru untuk menyertai usrah. Dan dalam kepalaku saat itu cuma seorang, Kak Nurul! Hanya dia yang kuharap dapat membimbing hidupku.

Akak, saat ini, air mata didi menitis laju. Benar kak, masa dan jarak memisahkan kita. Tapi hati kita tak pernah terpisah. Walaupun didi sekarang kat UK dan melalui hidup baru sebagai mahasiswi, didi tak pernah lupakan akak. Takkan pernah sekali-kali kak. Didi kenal akak masa semester satu di INTEC. Masih didi ingat, masa tu kita sama-sama mengikuti program SEMPOI dan mulai saat itu, didi dah mula jatuh cinta dengan akak. Setiap nasihat dan kata-kata akak.entah kenapa mudah je masuk dalam hati didi kak. Didi kenal akak dari akak bujang, single, anak dara, sampailah sekarang, akak dah berumah tangga.

Kak Nurul kusayang,

Mungkin memang kita sudah dijodohkan untuk bertemu. Walaupun pada mulanya didi sungguh ego dan menolak usrah, tapi akhirnya didi kalah. Didi tersungkur pada kebenaran yang akak seru. Allah sayangkan didi kak. Waktu family didi terumbang-ambing,kucar-kacir, akaklah satu-satunya orang yang sentiasa disisi didi. Memberi semangat dan menguatkan hati didi.

Yang mengingatkan didi bagaimana kasih-sayang yang Allah kurniakan itu berseni. Akak pegang tangan didi saat didi dah rasa tak de sape-sape dah masa tu. Akak, didi takkan lupa saat kita jalan sama-sama menuju ke masjid Al-Hidayah, akak pesan pada didi, jadilah wanita solehah. Allah sayang didi dan keluarga didi, sebab tu Dia beri ujian. Dia tahu kami kuat dan Dia yakin kami boleh melaluinya. Akak...terima kasih kak...

Kalau nak dihitung, banyak kenangan kita bersama kak. Ingat tak,masa didi suffer sakit perut sampai terguling-guling kat umah akak, akak temankan didi sambil bacakan ayat suci Al-Quran sampai didi tertidur. Tenang sangat masa dengar akak baca Quran. Sakit pun beransur hilang.

Akak, sekarang didi dah hampir setahun belajar di UK tapi aura hati kita masih kuat kan=) Akak macam tahu-tahu je kalau didi tengah down ke apa. Tadi didi terima mesej akak lagi, sweet sangat akak tulis,

"Adikku sayang, masa dan jarak memisahkan kita di dunia....Moga kelak kita tak terpisah di antara syurga dan neraka.Doakan diriku dalam tahajudmu..Jagalah Allah,niscaya Dia menjagamu..."

Thank sangat akak.. Jazakillah...Semoga suatu hari nanti kita akan jumpa lagi,Insya Allah...

**Sesungguhnya, akaklah orang pertama yang mendidik saya dengan hati dan menunjukkan saya teladan yang baik. Jasamu tidak terhingga murobbiku....Semoga Allah membalasmu dengan syurga yang dijanjikanNya..Ameen...

1 comments:

sinar_islami berkata...

terus satu perasaan pun hadir dlm diri...RINDU...

 
Copyright (c) 2010 Diari diDie. Design by Wordpress Themes.

Themes Lovers, Download Blogger Templates And Blogger Templates.