Khamis, April 30, 2009

Cakap je pandai, sampaikan itu, sampaikan ini. Komen itu, komen ini, tegur itu, tegur ini. Konon amar maaruf nahi mungkar. Tapi diri sendiri??? Kering dari amalan. Jauh dari suruhan. Yang banyak, hanya khayalan. Tak tertaksir daei2 yang karam. Karam dalam kebanjiran ilmu yang melimpah. Hairan. Bagaimana seorang daei juga bisa tenggelam ya? Dia yang cakap itu tempoh hari, alih-alih, hari ini dia yang buat benda itu. Apa kalau di tangan seorang daei yang haram bisa jadi halal?Yang jahil bisa jadi alim? Apa semudah itu?

Saya menulis untuk mengingatkan diri, mengetuk hati, dan menyedarkan orang yang ingin sedar. Mungkin kadang-kadang, kita dah banyak sangat ilmu di dada, maka nak tak nak, kena cakap jugak. Kena sampaikan jugak. Memang tidaklah salah menyampaikan. Malah digalakkan lagi. Rasulullah sendiri bersabda, "sampaikanlah kepadaku walaupun sepotong ayat".Tapi yang menjadi masalah baru hari ini ialah ramai yang cakap tapi tak buat.

Tahu yang ini tak boleh, tapi buat jugak. Tahu yang itu haram,tapi lakukan jugak. Tahu yang ini jahil, tapi teruskan jugak. Dalam hati bertangguh-tangguh. Takpe....hari ni aku rasa bosan la, sebab tu aku boleh marathon movie..Takpe..hari ni mood aku tak brape baik sangat la, sebab tu aku boleh buang masa dan buat perkara-perkara tak berfaedah ni. Takpe...aku dah lama dah tak kontek mamat ni, dia ni kawan lama aku dulu ni, so, kira nak mengeratkan silaturrahim je. Tak salah kot...Takpe itu,takpe ini....Semua jadi takpe. Apa kita fikir kita ni siapa?

Maaf, saya menulis dengan hati yang 'bengkek'(bahasa orang kampung saya). Mungkin kerana tengah mereflek diri juga.

Kita buat sesuka hati. Sesedap rasa bila kita rasa kita sudah bosan, penat dan letih. Kita tak peduli lagi semua ilmu yang pernah kita semat di dada. Pergi daurah sana sini, buat usrah seminggu sekali, tu tak kira ikut ceramah umum dan kuliyyah online lagi. Ditambah baca buku karangan Al-Maududi,kitab Muntalaq dan Rahiq Maktum. Kita tahu serba-serbi. Tetapi sedarkah kita, ada masa kita lupa diri....Hanyut...hanyut dalam lautan ilmu tanpa amal.

Astagfirullah.. Apa kita ingat semua amalan kita selama ini sudah diterima oleh Allah? Apa kita fikir solat sunat 2 rakaat itu benar-benar ditulis sebagai amalan oleh malaikat?Dan bila kita melakukan jahiliyyah, adakah kita fikir kita tidak akan dihisab? Astaghfirullah......

Kembali ke pangkal jalan. Masa masih berbaki. Pintu taubat masih terbuka. Saya mahu insaf. Anda? Terpulang... wallahualam...

5 comments:

ummu_nafiq berkata...

salam ziarah...jzkk mengingatkn=)

ecz emz berkata...

salam..tau xpe... so dah tulis nih, apa lagi...?? sampai bila nak macam ni ema dan didi?? huhu..jom didi, tolong aku, kalo aku terbuat benda2 jahiliyah tuh, tolong aku, tolong marah ke, tolong halang ke, tegur ke..huhu.. moga2 Allah tetapkan dan teguhkan hati nih tuk buang semua benda2 yg memberatkan kita nih...

dR.DidiE berkata...

to ummu_nafiq:
wslm...sye just ingtkan dri sediri..haish,byk lagho.lagho yg dibwh sedar. Astaghfirullah...

dR.DidiE berkata...

to ema:

insya Allah ma. 2weeks before exam!dan lepas exam pon, terus cba tak buang masa~owh,demi masa ssgghnya kami dlm kerugian~~~

sinar_islami berkata...

syukran didie igtkan

 
Copyright (c) 2010 Diari diDie. Design by Wordpress Themes.

Themes Lovers, Download Blogger Templates And Blogger Templates.