Selasa, April 21, 2009

Mengimbau nostalgia di sekolah rendah berbelas tahun yang lalu. Saya bukanlah seorang pelajar yang famous yang punya banyak jawatan, bukan juga seorang yang aktif berpersatuan dan bersukan. Saya hanyalah student yang lebih biasa dari biasa.Saat kakak dan adik saya menjadi pengawas sekolah, saya hanya bisa berpuas hati dengan jawatan pengawas buku teks suatu ketika dulu. Saat kakak dan adik saya merangkul tempat pertama atau kedua saban tahun, saya terpaksa redha dengan nombor berbelas-belas atau terkadang mencecah puluhan. Itu cerita silam yang saya tinggalkan belasan tahun yang lalu. Namun, saya kembali berfikir, kenapa jadi begitu? Di sini, saya nampak dua sebab besar.


1)Takut untuk bermimpi.

Ya, saya kira masih ramai anak bangsa saya di luar sana yang mungkin punya se kisah dengan saya.Kalian tahu kenapa? Kerana kita takut untuk bermimpi. Bermimpi yang indah-indah. Kerana kita rasa cukup dan selesa dengan apa yang ada.

2)Tidak yakin diri.

Siapa bilang anda bodoh? Siapa bilang anda tiada bakat? Siapa bilang anda murah? Siapa bilang anda kalah? Siapa bilang, kalau bukan anda dulu yang menyerah. Jangan salahkan ibu mengandung, salahkan diri sendiri yang cepat tersadung. Teringat satu kata-kata hikmah,

“ Kalau kita letakkan harga diri kita seringgit, takkan ada orang yang akan naikkan harga itu menjadi sepuluh ringgit, tapi kalau kita letakkan harga diri kita sejuta (atau tak ternilai), tidak ada orang yang boleh turunkan harga itu”

Samalah juga dengan kata-kata ini;

“Kalau kita tak sayang diri sendiri, tak de sape yang nak sayangkan kita, tapi kalau kita sayang diri kita sendiri, takde orang pun di dunia ini yang boleh buat kita benci pada diri kita”

Haaa...kan tu!

Kalau anda masih takut untuk bercita-cita, mari kita lihat video ini. Lihat Mak Cik yang berusia 40-an yang sungguh percaya pada dirinya.

Ingatlah, sesiapapun berhak untuk bermimpi dan bercita-cita. Kemudian, iringi mimpi itu dengan usaha-usaha yang sepatutnya. Insya Allah, dengan rahmat Allah, kita semua akan Berjaya dunia dan akhirat. Ameen. Salam sayang dari UK buat semua sahabat Diari Didie...

Mimpi indah yang jadi nyata! Terima kasih Allah!


p/s: Ingatlah Allah berfirman ; " Kamu adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh (berbuat) yang makruf dan mencegah yang mungkar dan beriman kepada Allah....."(sehingga akhir ayat) _ Ali-Imran:110


2 comments:

dr muthiah berkata...

you're always a good, perfect motivator!

ngah, i haven't thought that u took that number 1 and belas2 thing and pengawas stuff into your diary notes as well, huh!

dr muthiah berkata...

i saw the britain got talent, juz perfect!

 
Copyright (c) 2010 Diari diDie. Design by Wordpress Themes.

Themes Lovers, Download Blogger Templates And Blogger Templates.