Rabu, April 01, 2009

Salam alaik buat semua sahabat-sahabat...
Maafkan penulis kerana sudah lama meninggalkan ruangan ini. Nak kata saya sibuk, tidaklah juga. Mungkin tidak mendapat momentum untuk menulis. Afwan buat yang melawat, hatta menyinggah sesaat cuma.

Hari Sabtu, 28hb baru-baru ni, saya attended satu program kat Stone, area yang dekat-dekat ngan Birmingham and Staffordshire. Program tu kalau dengan nama manisnya kita panggil Spring Camp la.

So, saya ingat hari ni saya nak share kisah Spring Camp ni ngan sahabat-sahabat semua. Hmm.... kalau dikira-kira, sudah hampir 2 tahun saya berada di bawah sentuhan tarbiyyah, tak dapat saya tipu, terkadang futur tetap datang menyinggah. Sewaktu di inform tentang Spring Camp, hati saya berbalah antara ingin dan menolak. Masa tu saya fikir,

"ish,nak gi spring camp.dahla yuran 20 pound, pastu nak kena naik tren,bayar lagi 27 pound.mahalnye.....taknak la pergi!! dah la jauh.dalam hutan Birm.bayar mahal-mahal. Nanti semangat bukannye tahan lama sangat. 2,3 hari je, plg lame seminggu, pastu futur balik.Malaslah pergi!!", saya berperang dengan diri sendiri.

Dalam masa yang sama hati yang sebelah lagi berkata.

"didie, tak baik kedekut tuk belanja dijalan Allah. Lupe ke pada firmanNya? Kan tak rugi berjual beli dengan Allah. Lupa ke Allah suruh berjihad sama ada dengan rasa berat atau ringan? Lupa ke Allah suruh infaq harta? Lupa ke semua harta yang kau miliki sekarang adalah milik Allah?kenapa kedekut sangat nak keluarkan 50 pound??hah?"

huhu..akhirnya, gaduh-gaduh ngan diri sendiri, air mata saya mengalir jua. Tak dapat nak tahan rasa benci dengan perasaan yang menolak tapi dalam masa yang sama tak dapat nak tolak perasaan tu. Eeeii....syaitan ni banyak sungguh!!!!huhu....

Setelah beberapa kali hati berbolak balik akhirnya sedar tak sedar saya sudah berada atas tren menuju ke spring camp. Even waktu tu hati saya masih berperang dan sepanjang jalan saya menangis. Ya Allah..kenapa dengan hati ni??

Alhamdulillah lepas hampir 2 jam perjalanan, kami sampai juga ke Stone. Ajaibnya kuasa Allah, saat kaki menjejak ke tapak camp, hati saya setenang air di laut biru. Hilang sudah gundah yang mencengkam diri. Terbang sudah syaitan-syaitan yang membelit hati. Bahkan saya tak dapat menahan rasa riangnya bertemu sister-sister yang dirindui sekian lama. Menatap wajah mereka yang bercahaya membuatkan hati bertambah damai. Masya Allah, cahaya itu, mata yang berkilau mengharap sentuhan tarbiyyah, sungguh tenang hati ini memandang kalian. Maha suci Allah tidak sia-sia aku berperang sepanjang jalan. Sungguh tidak rugi setakat 50 pound yang kalau duduk di Leicester pun duit tu boleh habis jugak...Kerisauan-kerisauan saya sungguh hanyalah tipuan syaitan belaka.

Bila berkumpul dan berkongsi rasa dengan sister-sister terasa saya tidak keseorangan,terasa bukan saya je yang ada masalah, orang lain pun ada yang berkongsi masalah yang serupa malah kadang-kadang tu lebih hebat dari saya. Maka lapanglah dada saya.Kini saya sedia ditarbiyyah.

Banyak yang saya timba masa spring camp.Kami sama-sama belajar tentang madrasah Hasan Al-Banna, Sayonara Jahiliyah dan Usul 20.

erm..saya ingt nak kongsi sume tu, tapi sekarang dah pukul 1.22 pagi, saya kena tido dulu..Ngantuk la. Insya Allah nati saya coretkan tentang ilmu-ilmu tu k.



So,kesimpulan untuk entry kali ni, tidak akan rugi seorang yang berjual beli dengan Allah. Tidak akan sia-sia orang-orang yang berangkat(mengembara) untuk menuntut ilmu di jalan Allah. Dan sungguh, syaitan itu tidak dapat memberi apa-apa kemudaratan kepada kita. Jangan kedekut untuk belanja dijalan Allah. Jngan,jangan,jangan....jangan sume....Yakinlah pada balasan Allah. Yakinlah Allah tetap bersama orang2 yang bertaqwa. tepiskan kemalasan,hindarkan keraguan,jangan kalah pada setan. Jihad jom!!

8 comments:

Tanpa Nama berkata...

Waah.. Dahsyatnye kak Dd.. yeah. Sometimes, people see us like we have no problem at all. The smile in the face was being made so that people won't bother much about us.. The reality is, there's too much thing that we fight for. It's so hard as it attack our heart where we used to feel it..

Pray for me ya kak Dd.. Saat A level semakin hampir, terasa lebih banyak ujian mendatang.

ecz emz berkata...

waaaah, siap ada bahagian2 lagi nih, brape episode baru habis?? hehe.. we had same prob b4 SC, but after dat we got all da solution to manage dat prob, right??tu la, xrugi berjual beli dgn Allah..
"Allah has bought from the believers their lives and wealth because the Garden will be theirs; they shall fight in the way of Allah and shall slay and be slain. it is a promise which is binding on HIM in the Torah and Gospel and the Quran. Who fulfils HIS covenant better than Allah?Rejoice then in your bargain that you have made, for that is the triumph."[9:111]

bersandarkan ayat ni juga la, kita leh kalahkan bisikan syaitan tuk halang kita dgn berbagai2 alasan utk join prog2... ok, aku akan jadi peminat setia cerita bersiri diari didie..hihi.. luv fillah dude!

ahmad suhaib berkata...

he3..
betul tu..
mmg syaitan tu akan menggoda dr segenap penjuru..

tahniah!berjaya atasi godaan tersebut!

didie berkata...

salam sume...
to lil biruny:takpe, insya Allah akak yakin je ngn awak..i.Allah boleh je score.jgn riso2 ye...doakan akak jgk eh.

to ema:hehe..mesti rmai yg curious nape aku nanges..tapi snanye, bknlah sbb tu je.byk lagi sbb tersembunyi yg mmg sengaja tidak direvealkan disini.biarlah the rest tu jdi juzuk rahsia in my life=)apepun, aku hope, aku akn tetap tetap di jalan ini.sayang korang sume..tak nak jauh dari korang...syg jalan ni...

to ahmad: jazakillah..doakan saudaramu ini tsabat...

drmuthiah berkata...

fuh dasat dasat :P

lama tak borak dgn ngah :(

miss u...

sinar_islami berkata...

moga Allah bantu dalam cari redhaNya sllu :)
menarik..jom pecahkn bentang yg halang mencari sinarnya...

dR.DidiE berkata...

to dr muthiah: huhu..mmg dasat kan..uhuhu..

dR.DidiE berkata...

to sinar: insya Allah..sama-sama kita saling menguatkan...

 
Copyright (c) 2010 Diari diDie. Design by Wordpress Themes.

Themes Lovers, Download Blogger Templates And Blogger Templates.